Засідання батьківського клубу

Тема: Заохочення і покарання

Мета: обговорити тему заохочення та покарання дітей у сім’ї, розказати про види покарань і заохочень у сімейному вихованні, про значення покарання і заохочення дітей у сім’ї, з’ясувати наслідки заохочень і покарань; сприяти розумінню батьками розумного ставлення до методів і прийомів виховання дітей у сім’ї; формувати у батьків культуру заохочення й покарання дитини в сім’ї.

Обладнання: відеоролики «Я хочу бачити своїх батьків такими…» і «Чи актуальна тема покарання?»; презентація до засідання; висловлювання  видатних людей на дану тему, виставка літератури з даної теми.

Хід засідання

-         Доброго дня шановні батьки, вчителі, гості. Я рада бачити Вас на засіданні батьківського клубу. Сьогодні ми продовжимо роботу над великою темою «Батьки і діти – 65», а підтемою нашого засідання буде «Заохочення і покарання»

-         Що ви очікуєте від нашого засідання? (Відповіді батьків)

(Всі відповіді коротко записуються на дошці)

-         Яким на Вашу думку повинні бути батьки, щоб їх любили і поважали діти?

-         А якими ж хочуть бачити нас наші діти?

(Відеоролик «Я хочу бачити своїх батьків такими…»

- Зробимо висновок. Батьки повинні бути …

 

- А ще батьки повинні правильно:

вимагати

хвалити

забороняти

нагороджувати

застерігати

навіювати

заохочувати і карати.

-         Хоча К.Д.Ушинський і говорив: «Якщо ми і дотепер застосовуємо заохочення і покарання, то це показує недосконалість нашого мистецтва виховання. Краще, якщо вихователь доможеться того, що заохочення і покарання стануть непотрібними» ні для кого не секрет, що тема заохочення і покарання актуальна і сьогодні.

(Відеоролик «Чи актуальна тема заохочення і покарання сьогодні?»)

- Що ця тема актуальна видно і з опитування, яке було проведено серед учнів нашої школи. Анкета складалася з 12 запитань.

1. Чи карають вас вдома?

Опитано:       учні.

Так –

Ні –

2. Як часто вас карають?

Часто –

Іноді –

Нечасто –

7.Чи заохочують вас батьки?

Так –

Ні –

8.Як часто?

Часто –

Майже щодня –

Рідко –

1. Чи вважаєте ви проблему заохочення і покарання дітей в сім’ї важливою і актуальною?

Так –

Ні –

Не думав над цією проблемою –

2. Як Ви ставитесь до заохочень дитини в сім’ї?

Як до необхідного і значущого атрибуту сімейного виховання –

Як до батьківського обов’язку –

Не замислювався над цим –

3.Як Ви ставитесь до покарань дитини в сім’ї?

Як до обов’язкового атрибуту сімейного виховання –

Як до одного з важливих елементів сімейної культури –

Як до необхідного атрибуту сімейного виховання –

3, 4. Цікавим стало те, що як карають так і заохочують здебільшого

Мами              Тата                  Дідусі             Бабусі

 

 

Батькам потрібно звернути увагу, що дітей карають і старші брати і сестри.

Безперечно одне: у наші дні у вихованні без цих засобів не обійтись, і задача полягає у тім, щоб їхнє використання було як мінімум, елементарно грамотним.

-         Для початку давайте з’ясуємо що таке заохочення і що таке покарання.

 

Робота в групах.

(Кожна група одержує 1 листок з написом)

-         Якими б словами-синонімами ви б розшифрували слова

Заохочення                                Покарання

 

схвалення                                        кара

 призаохочування                           вимога                     

 сприяння                                       штраф

 додавання хоробрості                стимулювання

 стимулювання                             наставляння

похвала                                          догана

спонукання до дії                          обтяження

нагорода…….                                покута………

- Хоча поняття заохочення і покарання сприймаються як антиподи, ми бачимо, що у етимології цих понять є і загальне значення стимулювання , що дозволяє бачити їхню єдність у виховному процесі.

- Звернемося до тлумачного словника і з’ясуємо, чи правильно ми розтлумачили дані поняття.

Покарання – кара, покара, стягнення, покута.

Заохочення – спонукання когось до якоїсь дії певними засобами (переконуючи в чомусь, подаючи приклад, хвалячи, нагороджуючи і т.п.)

 

Гра «Мікрофон»

-         Чи карали вас ваші батьки і як саме?

 

Хвилинка-цікавинка

(Під час гри «Мікрофон» працює експерт для надання інформації для «Хвилинки-цікавинки»)

-         А тепер до вашої уваги пропонуємо «хвилинку-цікавинку». Ваші відповіді було порівняно з відповідями наших дітей в анкеті і з’ясувалося, що батьки перестали використовувати для виховання сучасних дітей такі види покарання:

-

-

-          Якими ж альтернативними видами їх замінено?

-         заборона грати на комп’ютері;

-         відвідування комп’ютерних залів;

-         З анкети видно, що сучасні батьки застосовують різноманітні види покарань. Крім вищеназваних :

примус «Я тобі що сказав», «роби, що тобі говорять»;

позбавлення дитини чогось цікавого для неї;

домашній арешт;

ляпаси;

погрози;

осудження;

вираження недовіри;

висловлювання незадоволення;

куток;

фізичне покарання;

насильство.

Гра «Мікрофон»

-         Як ви почувалися, коли вас карали?

(Відповіді батьків, вчителів, гостей)

- Мабуть так само почуваються і наші діти. А до чого ж може призвести таке відношення до дитини?

Прогнозування

Зробіть прогнози.

- Діти стають боязкі, озлоблені.

- Замикаються в собі.

- Покарання вчать дитину, як не пійматися; роблять її меткою, потайною, брехливою.

- У дітей з’являється страх. Вони перестають себе погано вести. Але спостерігаючи можна помітити, що дитина шукає способи, щоб звести рахунки зі своїми кривдниками: може дратувати молодших братів чи сестер, тварин, отримувати погані оцінки в школі, псувати речі, забувати про домашні обов’язки, тікати з дому.

- Діти стають залежними від дорослих. Ще раз переконуються, що силою можна досягти успіху.

- Знижується почуття власної гідності.

- Покарання робить дитину недовірливою і спонукає приховувати свої помилки.

Рубрика «Психолог радить»

-         Покарання не впливає на розвиток навику відповідати за свої вчинки. Навпаки, караючи, ви встановлюєте такі норми поведінки, за яких діти, що провинилися, прагнуть вийти сухими з води. А це не сприяє вдосконаленню їх власних моральних принципів.

-         Педагогіка дуже обережно ставиться до покарання дітей і не схвалює дій тих батьків, які принижують людську гідність, шкодять здоров’ю дитини.

Гра «Мікрофон»

- Чим же можна замінити покарання?

Позитивний приклад

Батько зробив зауваження синові, що той не чистить взуття звечора. Син поцікавився, чому татові чистить взуття мама. Після деяких міркувань батько з сином вирішили чистити взуття звечора і по-черзі: один вечір тато чистить всім взуття, іншого вечора син.

Використання природних наслідків вчинків

Якщо дитина не вдягла шарф та рукавиці, холодний вітер переконливо нагадає їй, що він неправий. Якщо батьки не витрачатимуть енергії на доведення своєї правоти, то самі наслідки навчать дитину.

Надання вибору

  Син попросив у мами дозволу піти до друга. Мама хотіла заборонити, але стрималася і попросила його самого порахувати, скільки часу йому знадобиться для виконання домашнього завдання, збирання портфеля, підготовки до сну. Син після деяких міркувань вирішив все-таки піти до друга на п’ятнадцять хвилин, після чого повернувся й виконав усе заплановане.

Спільне ухвалення правил

У родині збирають сімейну раду, на якій розбирають, як домогтися, щоб у домі був порядок. Ухвалили рішення: не розкидати своїх речей і допомагати один одному пам’ятати про це. Порядок поліпшився.

Створення середовища

Створюйте відповідне середовище для виховання. Відомий педагог Шаталов сказав якось: «Для того, щоб зробити огірки солоними, не треба ніяких особливих зусиль – їх просто слід занурити на якийсь час у солону воду. Так і з вихованням: створіть середовище – і проблем не буде.»

А ще……..

- бесіда про розуміння наслідків своїх вчинків;

- переконання;

- розповіді про чесноти;

- приклади доброти і відповідальності;

-

Рубрика «Психолог радить»

Як діяти батькам, якщо дитина заслуговує покарання?

1.Якщо дитина своєю поведінкою викликає у вас негативні переживання, скажіть їй про це. Не слід утримувати почуття; не слід мовчки терпіти образу, приборкувати гнів, зберігати спокійний вигляд при сильному хвилюванні. Обдурити ви не зможете ні себе, ні дитину.

2.Коли ви збираєтесь застосувати покарання, спитайте себе, що насправді вам потрібно: змінити поведінку дитини чи продемонструвати свою силу і правоту. Якщо перше, то покарання як метод неефективне.

3.Потім зупиніться, заспокойтеся і постарайтеся переосмислити вашу реакцію.

4.Памятайте! Щоб покарання вплинуло, дитина повинна пережити почуття провини. Їй треба усвідомити, що вона порушила хороші взаємини з батьками чи іншими вихователями. Без цього почуття, покарання- лише акт насильства.

Гра «Мікрофон»

-         Про що ще потрібно пам’ятати, караючи?

  1. Покарання не повинно шкодити здоров’ю.
  2. Якщо є сумніви (карати чи не карати) – не карайте (жодних покарань про всяк випадок).
  3. За один раз – одне покарання.
  4. Якщо ви з’ясували, що вчинок скоєно надто давно, краще не карайте.
  5. Покарали. Сторінку перегорнуто. Не згадуйте про це.
  6. Покарання – але без приниження.
  7. Дитина не повинна боятися покарання.
  8. Не можна карати і сварити:
  • якщо дитина хвора;
  • якщо дитина не зовсім одужала після хвороби;
  • якщо дитина їсть;
  • після сну;
  • перед сном;
  • під час гри;
  • під час виконання завдання;
  • одразу після фізичної або душевної травми (бійка, погана оцінка);
  • якщо дитина не може подолати страх, лінь, рухливість, роздратованість, будь-який недолік, але щиро намагається побороти його;
  • якщо ви самі перебуваєте в поганому настрої, якщо втомилися, якщо роздратовані.

-         З анкетування видно, що вдома дітей і карають і заохочують здебільшого за

оцінки

поведінку

допомогу вдома

-         Ще приводом для заохочень є:

за хороші вчинки

за гарний табель в кінці року

за успіхи у спорті

-         А можна ще заохочувати за :

організованість

принциповість

взаємодопомогу

відповідальність

за турботу про близьких, товаришів

Гра «Мікрофон»

-         Які найяскравіші заохочення використовували ваші батьки. Назвіть одне, але таке, що запам’яталося на все життя.

-         Сучасні батьки (це видно з анкет) здебільшого заохочують так:

-         купують подарунки та різні штучки

-         дають кишенькові гроші

-         платять за хороші оцінки

-         дозволяють грати на комп’ютері

-         дозволяють відвідувати комп’ютерний зал

-         Хочеться порадити батькам. Висловити своє задоволення ви можете через:

  • дотик;
  • слова заохочення;
  • час;
  • подарунки;

-         Дотик – один з найважливіших проявів любові і вдячності. Адже поцілунком, обіймами, прогладжуванням по голівці, посмішкою можна сказати дуже багато.

-         Слова заохочення.

Вправа для батьків «Похваліть дитину»

  • Дитина прибрала на письмовому столі.

-         «Ти просто молодець» — неправильна похвала.

-         «Дякую, що ти прибрав і протер свій письмовий стіл. Він тепер сяє, як новий!»

-         Можливий висновок, який зробить дитина: «Я добре попрацював, мою роботу оцінили»

-         Потрібно знати, що похвала складається з двох частин:

  • наших слів;
  • висновків дітей.

Наші слова повинні передавати позитивну оцінку дитячих вчинків. Коли ми хвалимо дитину, ми дякуємо їй за те, що вона зробила, чого досягла сама. Кожна похвала має бути обґрунтованою та щирою. Менше вимагайте, а більше просіть:  «Ти не міг би…»; «Може зробиш …»; «Мені буде приємно, коли ти …»

Проте не треба хвалити дитину дуже часто, тому що слова втрачають усю силу і сенс. Якщо похвали було багато, а стало менше, або зовсім не стало, у дитини може виникнути стан непотрібності.

Не потрібно хвалити за те, що досягнуто не своєю працею.

-         Подарунки. Подарунок є символом любові, коли дитина відчуває, що  батьки дійсно турбуються про неї. Справжній подарунок дається не в обмін на щось, а просто так. Сюрпризами можуть бути тільки різдвяні подарунки та подарунки до дня народження.

Рубрика «Психолог радить»

-         Заохочення за допомогою подарунків – це традиційний підхід, що створює залежність дитини від зовнішніх чинників. Подарунки, використовувані як «приманка» або «підкуп», заради того, щоб добитися від дитини бажаної поведінки, незмінно приводить до зворотного результату. Діти починають прагнути до того, щоб отримати подарунки, а не приносити користь іншим. Подарунки заважають розвитку дитини відчуття, що вона чогось варта на цьому світі. Діти можуть тлумачити їх і як якийсь заклик: нічого не треба робити до тих пір, поки мені що-небудь не подарують.

-         Час. Самим найкращим подарунком вашій дитині може стати ваш час. Ви ніби кажете їй: «Ти потрібна мені, мені подобається бути з тобою».Форми спільного дозвілля в кожній сім’ї різноманітні: читання казок, бесіда за сімейною вечерею, гра у футбол, ремонт машин, допомога на дачі тощо. І як би ви не були зайняті, хоча б кілька годин на тиждень подаруйте не лише хатнім справам, телевізору, іншим своїм уподобанням, а передусім своїй дитині.

Підведення підсумків. Складання пам’ятки  для батьків

Пам’ятка для батьків

«Як заохочувати дитину в сім’ї»

1.Якомога частіше схвально усміхайтесь своїй дитині.

2.Заохочуйте свою дитину жестами: їй буде завжди тепло і затишно, якщо мама торкнеться її голови під час приготування уроків, а тато схвально обійме і потисне руку.

3.Словесно висловлюйте схвалення що найменшим успіхам своєї дитини, її поведінки.

4.Використовуйте частіше вираз: «ти прав», «ми згодні з твоєю думкою» – це формує в дитині самоповагу, розвиває здатність до самоаналізу і критичність мислення.

5.Даруйте дитині подарунки та при цьому учіть її їх приймати.

6.Формуйте в сім’ї традиції і ритуали заохочення дитини: день народження, Новий рік, кінець навчального року, 1 вересня, успішний виступ, сюрпризи, поздоровлення і т.д.

7.Вчіть свою дитину бути вдячною за будь-які знаки уваги, виявлені до неї, незалежно від суми грошей, витрачених на подарунок.

8.Даруйте подарунки своїй дитині не лише з урахуванням її бажань, але й з урахуванням можливостей своєї сім’ї.

9.Для заохочення використовуйте не лише подарунки матеріального плану, але й моральні заохочення, вигадані вами, які згодом стануть реліквією в архіві сім’ї вашої дитини (грамоти власного виготовлення, вірші, газети й дружні шаржі тощо).

10.Якщо хочете використовувати як заохочення гроші, використовуйте цю можливість для того, щоб дитина вчилася ними розпоряджатися розумно.

11.Якщо дитина заохочується грошима, ви повинні знати, яким чином вона ними розпорядилася й обговорити це із нею.

12.Дозволяйте своїй дитині мати кишенькові гроші, та не залишайте їх витрачання без аналізу самою дитиною з вами.

- Давайте подивимося, які з ваших очікувань здійснилися?

- І на останок пропоную Вашій увазі звернення Алі Акбара Фурутана до батьків.